ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το σχέδιο για «διώροφη περιφερειακή οδό» στη Θεσσαλονίκη επιχειρεί να επαναφέρει το Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, προκειμένου να δοθεί μια λύση στην υπερκορεσμένη από κυκλοφοριακούς φόρτους περιφερειακή οδό της πόλης.

Η εσωτερική περιφερειακή οδός κοντεύει να καταστεί παρωχημένη, καθώς είναι ένας δρόμος που σχεδιάστηκε το 1975 για να εξυπηρετεί κυκλοφοριακούς φόρτους της τάξης των 30.000 οχημάτων ημερησίως και έφτασε πλέον να μετρά τη διέλευση 120.000 οχημάτων την ημέρα. Μάλιστα, οι αρμόδιοι επισημαίνουν ότι αν δεν υπήρχε ο περιορισμός μετακινήσεων λόγω κρίσης, η κίνηση θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη, ενώ είχε υπολογιστεί ότι το 2020 ο ημερήσιος κυκλοφοριακός φόρτος της περιφερειακής θα μπορούσε να φτάσει μέχρι τα περίπου 230.000 οχήματα.

Αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με τις κακοτεχνίες και τα κατασκευαστικά προβλήματα, είναι τα συνεχή μποτιλιαρίσματα και τροχαία ατυχήματα. Εξάλλου η πρώην ΔΕΣΕ (Διεύθυνση Ελέγχου Συντήρησης Έργων) είχε κάνει από το 2011 μια αναλυτική καταγραφή όλων των προβλημάτων κατά μήκος της περιφερειακής οδού, όμως ελάχιστα από αυτά διορθώθηκαν, με κυρίαρχο εκείνο της συνολικής αναβάθμισης, που προχωρά με ρυθμούς χελώνας.

Σήμερα γίνονται εργασίες συντήρησης στην περιφερειακή, οι οποίες θα συνεχιστούν για μεγάλο χρονικό διάστημα ακόμη, δεδομένου ότι συντηρήσεις στην περιφερειακή οδό είχαν να γίνουν εδώ και περίπου δέκα χρόνια. Έτσι, σύμφωνα με τους αρμόδιους της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, συσσωρεύτηκαν πολλά προβλήματα, τα οποία αποκαθίστανται, ενώ η εργολαβία θα μείνει ενεργή για περίπου δυο χρόνια, ώστε και τα νέα ζητήματα που ανακύπτουν (φθορές οδοστρώματος, καταστροφές στηθαίων από νέα τροχαία ατυχήματα κτλ.) να αντιμετωπίζονται άμεσα.

Έτσι, οι Θεσσαλονικείς θα πρέπει να συνηθίσουν να ζουν με την παρουσία συνεργείων στην περιφερειακή οδό, τα οποία μπορεί να καλύπτουν άμεσα τις ανάγκες συντήρησης, από την άλλη όμως, λόγω και των περιορισμένων ικανοτήτων εξυπηρέτησης της κυκλοφορίας του δρόμου, δημιουργούν σημειακά μποτιλιαρίσματα, τα οποία εκτείνονται μέχρι και τα έξι χιλιόμετρα όταν βρέχει ή όταν γίνεται κάποιο ατύχημα. Πέραν όμως αυτών των ζητημάτων, η περιφερειακή οδός είναι γεγονός ότι εδώ και πολλά χρόνια δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της Θεσσαλονίκης αξιοπρεπώς. Αυτό το έχουν διαγνώσει και όλοι οι φορείς της πόλης και κυρίως οι αρμόδιοι, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να γίνονται προσπάθειες μήπως και βρεθούν κάποιες εναλλακτικές λύσεις αναβάθμισης του δρόμου, καθώς είναι ζωτικής σημασίας για την πόλη. Η τελευταία ουσιαστική αναβάθμιση έγινε με την κατασκευή των ανισόπεδων κόμβων πολλά χρόνια πριν...

Δεν είναι τυχαίο ότι παρότι χαρακτηρίζεται περιφερειακός ο δρόμος είναι πλέον αστικός. Ειδικά με τις δραστηριότητες που έχουν συγκεντρωθεί πλέον γύρω του και τις επεκτάσεις των δήμων και στις δυο πλευρές του δρόμου.  Η πρώτη παρέμβαση βελτίωσης των συνθηκών είναι στο δυτικό κομμάτι, με τα έργα της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που είναι σε εξέλιξη για τους κόμβους της περιοχής από τη συμβολή με Λαγκαδά μέχρι τη συμβολή με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Αθηνών. Αυτά τα έργα υλοποιούνται και σταδιακά ολοκληρώνονται, έστω και με καθυστερήσεις. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσής τους στο σύνολό τους είναι το καλοκαίρι του 2018.

Ουσιαστικά όμως κινδυνεύουν να χάσουν μεγάλο μέρος της αξίας τους, αν συνεχίσει να πνίγεται στην κυκλοφορία το ανατολικό κομμάτι. Το επίμαχο τμήμα, όπου η αναβάθμιση είναι απολύτως αναγκαία, είναι από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου μέχρι την Πυλαία (ανισόπεδοι κόμβοι Κ5 – Κ11).

Η «εναέρια οδός» Για να αντιμετωπιστούν εκεί τα προβλήματα, από το 2012 ο τεχνικός κόσμος της περιοχής είχε προτείνει μια λύση, η οποία επειδή ακριβώς φαντάζει εντυπωσιακή και ίσως εξωπραγματική για τα τοπικά δεδομένα δεν είχε προχωρήσει σοβαρά.  Πλέον όμως, λόγω και της αδυναμίας εξεύρεσης άλλων προτάσεων, κι επειδή η περιφερειακή οδός συνεχίζει να είναι κομβικής σημασίας για τις μετακινήσεις των πολιτών και για την εξυπηρέτηση όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, η ανάγκη για εξεύρεση λύσης οδήγησε το ΤΕΕ/ΤΚΜ στη σύσταση ομάδας εργασίας, προκειμένου να προωθήσει τη δημιουργία «διώροφου» τμήματος, ακριβώς από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου μέχρι τον κόμβο Πυλαίας – Πανοράματος.

Ουσιαστικά η λύση αυτή αφορά στην κατασκευή υπερυψωμένης αρτηρίας ταχείας κυκλοφορίας, δηλαδή μιας μεγάλης γέφυρας πάνω από το σημερινό δρόμο. Η συνολική αναβάθμιση του συγκεκριμένου τμήματος περιλαμβάνει όμως για ένα κομμάτι και πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας.

Η «εναέρια οδός», όπως τη χαρακτηρίζει ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, είναι μια πρόταση, που φαίνεται πλέον να έχει και βάση και μάλιστα να αποτελεί ίσως τη μοναδική εφικτή για την αναβάθμιση της περιφερειακής οδού.

«Πρόκειται για έναν υπερυψωμένο δρόμο, σε μήκος 6 χλμ. Υπάρχει η προμελέτη και αφορά στο τμήμα μεταξύ Παπαγεωργίου και Πυλαίας, όπου άλλωστε καταγράφονται και τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα. Είναι μια λύση εφικτή τεχνικά, που κατασκευαστικά θα πάρει περίπου δυο χρόνια για την υλοποίησή της και το κόστος δεν είναι απαγορευτικό, καθώς υπολογίζεται στα 200 – 250 εκ. ευρώ. Τα οφέλη θα είναι απίστευτα μεγάλα. Όχι μόνο σε επίπεδο κυκλοφοριακής ανακούφισης, αλλά και σε επίπεδο ασφάλειας, ανθρωπίνων ζωών, εξυπηρέτησης και λειτουργίας συνολικά της Θεσσαλονίκης. Μια άλλη λύση που είχε προταθεί με την κατασκευή σηράγγων και κόμβων που θα είναι πλήρεις έχει πολύ μεγάλο, απαγορευτικό κόστος, που πλησιάζει το 1 δισ. ευρώ. Με την ομάδα εργασίας που συστήσαμε θα εξετάσουμε όλες τις παραμέτρους κατασκευής της 'εναέριας οδού' και θα πιέσουμε όσο μπορούμε για να γίνει η αναγκαία αναβάθμιση του δρόμου. Είναι μια λύση που θα βοηθήσει σημαντικά, όμως πρέπει να συνυπολογίζουν όλοι ότι πρέπει να ξεπεραστούν μια σειρά από ζητήματα, να γίνουν μελέτες (περιβαλλοντικές και άλλες), απαλλοτριώσεις κτλ. Όπως επίσης και να έχουν υπόψη ότι θα είναι δεδομένη η ταλαιπωρία και τα προβλήματα στην περίοδο κατασκευής του έργου».

Σύμφωνα με το σχεδιασμό, από την εναέρια οδό θα εξυπηρετούνται όσα οχήματα εκτελούν διαμπερή κυκλοφορία, δηλαδή θέλουν να μετακινηθούν χωρίς να κατευθύνονται προς το κέντρο της πόλης ή τις περιοχές που εξυπηρετούνται από τους ανισόπεδους κόμβους. Οι υπόλοιποι θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τον υφιστάμενο δρόμο. Η κυκλοφορία έτσι θα μοιραστεί και τα προβλήματα θα ελαχιστοποιηθούν.

Τα προβλήματα

Βάσει των καταγραφών που έχουν γίνει από τις τεχνικές υπηρεσίες, η περιφερειακή οδός αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα χάραξης ειδικά στα τμήματα της Τούμπας (Κ9), της Πυλαίας (Κ11), του Παπαγεωργίου (Κ5) και της Νεάπολης (Κ6).

Από τα σημαντικότερα προβλήματα είναι η ανυπαρξία χώρων έστω προσωρινής στάθμευσης των οχημάτων, αλλά και το γεγονός ότι ο δρόμος ενώ είχε σχεδιαστεί να έχει δυο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και λωρίδα έκτακτης ανάγκης, τελικά μετατράπηκε σε δρόμο με τρεις εξαιρετικά στενές λωρίδες κυκλοφορίας, στα όρια του επιτρεπόμενου και χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης... Έτσι, όποτε βρέχει ή γίνονται ατυχήματα με την πρώτη ακινητοποίηση οχήματος στην άκρη του δρόμου, μποτιλιάρεται και γίνεται εξαιρετικά επικίνδυνος.

Προβλήματα με καταπτώσεις πρανών έχουν παρατηρηθεί στο Επταπύργιο (Κ7) και στα Κωνσταντινουπολίτικα (Κ10), ενώ σε διάφορα σημεία εμφανίζονται κατά καιρούς και καθιζήσεις. Προβληματικό χαρακτηρίζεται και το οδόστρωμα, αφού λόγω των μεγάλων κυκλοφοριακών φόρτων και των βαρέων οχημάτων θα έπρεπε να είναι διαφορετικής ποιότητας (μεγαλύτερο πάχος). Προβλήματα παρατηρήθηκαν σε αρμούς γεφυρών, αρκετά όμως από τα οποία αποκαταστάθηκαν, ενώ τόσο το στηθαίο ασφαλείας, όσο και η φύτευση δημιουργούν πολλές φορές προβλήματα, τα οποία αντιμετωπίζονται με την εργολαβία που είναι σε εξέλιξη.

Διορθώσεις πρέπει να γίνουν και σε ορισμένες σημάνσεις, όπως παρατηρούν οι αρμόδιοι, ενώ και η διαγράμμιση χρειάζεται διαρκή ανανέωση. Απαιτείται επίσης επανέλεγχος των αποχετευτικών έργων και των παράνομων προσβάσεων σε ορισμένα σημεία.


Πρόσφατα άρθρα